Hannah Sundquist -
Hjem Add YouTube Kontakt

Hello.

Detter året har det vært en veldig annerledes jul. Den har vært veldig koslig, rar og fin.

I midten av desember kom familien over på besøk i London. Mamma, Rune og Kaja, Mormor og Morfar, Tante Hege og Onkel Johnny, Tyra, Trym og Tuva. De kom fredag 12.desember og dro hjem 14. Fredagen gikk vi ut og spiste på en bar og ble oppdatert på hva som har skjedd de siste månedene. Lørdag gikk jeg sammen med Kaja og vi fikk shoppet litt. På kvelden fikk vi på oss finstasen og gikk ut for å feire morfar som fylte 75 år! Vi fikk et eget rom på et annet hotel hvor vi spiste middag. Maten var fantastisk god. Jeg spiste white onion soup til forett, turkey til middag og christmas pudding til dessert. Lokalet var utrolig fint, og toalettet var det fineste toalettet jeg noen gang har sett. Etter en helt fantastisk 75 års feiring gikk vi hjem til hotellet igjen og jeg ble sittende nede i lobbyen sammen med tante, onkel, mamam og Rune, før jeg gikk opp på rommet til Kaja igjen. Søndag gikk vi ut og spiste frokost før mormor, mamma, Rune, Kaja, Tyra og jeg gikk en laang tur i Hyde Park. Etter jeg hadde fått pakket ferdig og kjøpt en ny koffert hvor jeg kunne ha alle tingene familien tok med over til meg, sa jeg hade til alle sammen og startet reisen hjem igjen. Det var ikke en enkel reise skal jeg si deg. Jeg måtte ta undergrunnen og skifte den en gang før jeg tok toget hjem til Twells og etter det taxi hjem. Med to store kofferten som veide ca 40 kg var ikke det det enkleste, men jeg klarte det.

Etter

Etter det var det tilbake til skolen som normalt. Jeg tror ikke det skjedde så mye mer enn det før det var juleferie. 20. desember lagde jeg og Malin pepperkaker med mammas oppskrift og et helt fantastsk pepperkakehus. Søndagen pyntet vi det også. Jeg må si at pepperkakene har aldri smakt bedre og huset har aldri sett bedre ut.

Lille juleaften lagde jeg og Malin risgrøt og inviterte Max over på middag. Jeg og Malin fikk mandelen, og Max tapte veddemålet. Senere på kvelden så vi på Grevinnen og Hovmesteren for å holde litt på den norske juletradisjonen.

Julaften var veldig spesiell! Mange utvekslingselever får mest hjemlengsel denne dagen, men det var ikke mitt tilfelle ettersom Malin og jeg var veldig flinke til å gjøre ting denne dagen. Vi startet med å se Tre nøtter til Askepott, som vertsmor har på DVD fra noen tidligere studenter. Etterpå stelte vi oss selv og huset klart gjester. Vi hadde tre venninner på besøk for å feire litt, med risgrøt med mandel i, pepperkaker og quiz om norsk jul. Det var kjempekoselig! Deretter ryddet vi opp og styret litt rundt, før vi tok oss en tur på butikken på å kjøpe mat til en litt sen middag. Det ble taco for første gang siden Norge, og selv om den ikke bestod av alle elementene var det veldig godt! Jeg skypet litt med familien mens vi spiste, og det var utrolig rart å se dem feire hjemme uten meg. Vi så The Holiday mens vi ventet på at klokka skulle bli 23. Da tok vi turen til kirka for middnatssgudstjeneste. Kirken var utrolig fin og det var veldig stemning.

1.juledag er jo den store dagen her borte. Vi dro oss ut av sengen litt sent, ettersom vi ikke fikk lagt oss så tidlig kvelden før. Vi gikk ned i stua, spiste frokost og så åpnet vi pakker sammen med Wendy. Jeg fikk så mye fint og jeg setter pris på alt! Etter å ha stelt oss dro vi til vertsmors datter for å feire der. Vi var hele 14 stykker og det var veldig koselig! Vi fikk hilst på litt ny familie i tillegg. Jeg vil si dette var dagen jeg hadde mest hjemlengsel, når jeg så hele deres familie ha det gøy sammen og min var hjemme i Norge.

Så var det jo Boxing Day og da startet salget, så jeg og Malin tok oss en tur til byen. Da møtte vi også Vilde, som er ei anna utvekslingselev her i Tunbridge Wells. Det var kjempekoselig, så vi kommer nok til å se mer til hverandre. Vi hadde også noe familie over til middag og da ble det kalkun igjen for andre dagen på rad.
28.desember skulle jeg og Malin egentlig inn til London for å besøke sjømannskirken og være med på juletrefest, men på grunn av problemer med tog så fikk vi ikke dratt inn dit, så da tok vi bussen til Brighton. Vi shoppet litt på Primark, før vi spiste på Nando's og gikk på kino og så på Annie. Det var utrolig koslig, selv om det var veldig spontant.
På nyttårsaften dro jeg og Malin inn til London for å se på fyrverkeriet. Vi kom oss dit, fant oss et sted å spise, spiste en god trerettersmiddag før vi fant oss et sted for vi hadde god utsikt til fyrverkeriet. Vi brukte evigheter hjem igjen, men det var en veldig fin tur.

Det har vært n veldig annerledes jul her i England og jeg har hatt det fint, men skal jeg være helt ærlig så gleder jeg meg til neste jul hvor jeg skal være hjemme sammen med min egen norske familie.